Dieta Sirtfood – o co tyle hałasu?

Uważana przez wielu za dietę, która przyczyniła się do utraty wagi przez Adele, dieta Sirtfood polega na spożywaniu konkretnych pokarmów, które stymulują produkcję konkretnych białek w organizmie. Wielu zwolenników diety Sirtfood i metamorfozy Alde jest przekonanych, że to wszystko dzięki wysokiej zawartości polifenoli, które są bogate w przeciwutleniacze i chronią ogólny stan zdrowia

Co to jest dieta sirtfood?

Dieta Sirtfood to ścisły, kontrolowany pod względem kalorii plan żywieniowy, który obiecuje zmniejszyć stany zapalne w organizmie, zwiększyć długość życia i włączyć tak zwany gen odpowiedzialny za utratę tkanki tłuszczowej. Dieta pojawiła się w 2015 roku po przeprowadzeniu badań nad białkami, zwanymi sirtuinami, które wskazywały, że to właśnie one regulują wiele funkcji w organizmie – w tym te związane z metabolizmem, stanem zapalnym i długością życia. Uważa się, że pewne związki w roślinach mogą zwiększyć poziom sirtuin w organizmie. Pokarmy zawierające szczególne ilości tych związków nazwano „sirtfoods”.

Jak działa dieta sirtfood?

Dieta Sirtfood opiera się na zachęcaniu ludzi do spożywania określonych pokarmów (zwanych sirtfoods), które stymulują produkcję białek zwanych sirtuinami. Są to białka w organizmie, które mają szczególny wpływ na metabolizm organizmu. W połączeniu z ograniczeniem kalorii i ćwiczeniami, dieta może wyzwolić organizm do produkcji większej ilości sirtuin. Istnieje siedem białek sirt i każde z nich ma specyficzną funkcję metaboliczną. Jedno z nich, znany jako S1, jest związany z rozkładem tłuszczu i utratą wagi. To właśnie na nim skupia się dieta Sirtfood. S1 jest powodem, dla którego można usłyszeć o diecie sirtfood jako o sposobie odżywiania, który aktywuje szalki metaboliczne w organizmie, które pobudzają tkankę tłuszczową do intensywniejszych procesów spalania. Ścieżka S1 jest tą samą, która powszechnie aktywowana jest przez post i ćwiczenia. Pomaga organizmowi spalać tłuszcz, zwiększać masę mięśniową i poprawiać ogólny stan zdrowia. Jednak nie tylko na utracie wagi koncentruje się dieta. Autorzy diety sirtfood uważają, że jedzenie sirtfoods nie tylko aktywuje geny sirt, ale także pomaga ustabilizować poziom cukru we krwi i zwalczać stany zapalne.

Sirtuiny zostały zidentyfikowane jako mające ważną rolę w przeciwdziałaniu procesom starzenia się organizmu. Niektórzy naukowcy uważają, że zwiększenie spożycia sirtuin w diecie i wykonywanie większej ilości ćwiczeń fizycznych może wydłużyć długość życia człowieka

Co można jeść na diecie sirtfood?

Pokarmy zalecane dla diety sirtfood są podobne do tych, które można znaleźć w zaleceniach dla diety śródziemnomorskiej. Obejmują one orzechy włoskie, oliwę z oliwek, warzywa liściaste, takie jak jarmuż i rukola, jagody, cebulę i jeszcze wiele innych produktów. Czerwone wino, czekolada i kawa również mogą być spożywane na sirtfood diety. Zielony sok sirtfood jest jednym z najbardziej popularnych pozycji jedzenia na diecie, który składa się z jarmużu, rukoli, pietruszki, selera, połówki zielonego jabłka, imbiru, cytryny i zielonej herbaty matcha. Ważne jest również, aby pamiętać, że oprócz zalecanych pokarmów, dzienna ilość kalorii ma być utrzymywana poniżej 1500 dziennie.

Jak działa dieta Sirtfood?

NAKAZY I ZAKAZY

Dieta Sirtfood kładzie nacisk na spożywanie tak zwanych „sirtfoods”, które są naturalnymi pokarmami roślinnymi o wysokiej zawartości sirtuin. Produkty, które głównie wchodzą w skład diety Sirtfood:

  • Rukola
  • Gryka
  • Kapary
  • Seler
  • Papryczki chili im ostrzejsza papryczka chili, tym lepsza
  • Kakao
  • Kawa
  • Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia
  • Czosnek
  • Zielona herbata, zwłaszcza matcha
  • Jarmuż
  • Natka pietruszki
  • Czerwona cykoria
  • Czerwona cebula
  • Czerwone wino
  • Soja
  • Truskawki
  • Kurkuma
  • Orzechy włoskie

Inne pokarmy, które pojawiają się na diecie sirtfood to:

  • Jabłka
  • Jeżyny
  • Jagody
  • Gorzka czekolada
  • Winogrona
  • Lubczyk
  • Oliwki
  • Nasiona granatu

Deficyt kaloryczny na diecie sirtfood

Jest to również bardzo ważny element tego sposobu odżywiania. Aby białko S1 mogła oddziaływać w organizmie na różne szlaki metaboliczne konieczny jest wysoki deficyt energetyczny. Dieta Sirtfood składa się z trzech etapów, z których dwa pierwsze opierają się na drastycznym cięciu energii. Dzięki temu komórki organizmu muszą zacząć korzystać z zapasów zgromadzonych w całym ustroju. Najpierw wykorzystują glukozę i glikogen, a następnie czerpią energię z nadmiernych ilości tkanki tłuszczowej. Sirtuiny dodatkowo stymulują ten proces, czyniąc go znacznie bardziej efektywnym i znacząco zmniejszają prawdopodobieństwo efektu jojo.

Jak wygląda plan diety Sirtfood?

Dieta podzielona jest na trzy fazy:

  • Faza 1 trwa tydzień i ogranicza ilość spożywanych kalorii. W dniach od 1 do 3 dozwolone jest spożywanie maksymalnie 1000 kalorii dziennie oraz trzech zielonych soków sirtfood (z jarmużu, rukoli, pietruszki, selera, zielonego jabłka, świeżego imbiru, cytryny i herbaty matcha) i jednego posiłku. W dniach od 4 do 7, spożycie kalorii jest zwiększone do maksymalnie 1500, składające się z dwóch zielonych soków sirtfood i dwóch posiłków.
  • 2 faza trwa 14 dni, w których codzienne spożycie zwolenników obejmuje trzy posiłki o wysokiej zawartości sirtfoods, jeden sirtfood zielony sok i jeden lub dwa przekąski, które są opcjonalne. Przekąskami powinny być produkty z listy produktów obfitujących w sirtuiny.
  • Faza 3 jest wprowadzeniem regularnych posiłków, które będą komponowane na bazie produktów sirtuinogennych. Stopniowo zwiększamy spożycie kalorii, nie przekraczając swojego dziennego zapotrzebowania energetycznego. Produkty Sirtfoods zawsze powinny być podawana w towarzystwie białka. Autorzy diety zalecają spożycie tłustych ryb morskich i chudego, dobrej jakości nabiału. Oprócz wymienionych powyżej sirtfoods, zaleca się włączenie do swojej diety warzyw, owoców, orzechów, ziaren, fasoli, ziół i herbaty. Jednak wciąż należy opierać komponowanie codziennych posiłków na produktach z sirtuinami.